Dankzij de komst van het internet kunnen marketeers alles meten. Alles wat er op een website gebeurt wordt vastgelegd en kan worden geanalyseerd. Vaak heeft één website al minimaal 4 tools waar data mee wordt vastgelegd. Al die data is leuk, maar veel te vaak weten we niet goed wat we nu met al die data moeten. En zolang je er niets mee doet heeft data geen betekenis. Je kunt urenlang door alle cijfers in Google Analytics of Google Search console scrollen, en aan het eind van de dag geen steek wijzer zijn. Om die reden maken bedrijven steeds vaker gebruik van zogenaamde dashboards. In zo’n dashboard wordt de belangrijkste data (bijvoorbeeld KPI’s) visueel weergegeven. Veelgebruikte tools hiervoor zijn Google Data Studio en Microsoft Power BI. Het voordeel van Google Data Studio is dat het onder andere gratis is, maar ook dat het directe integraties heeft met onder andere Google Search Console en Google Data Studio. Hierdoor maak je bijvoorbeeld met Google Data Studio een SEO dashboard. Google Data Studio vs. Power BIPower BI is op dit moment net iets uitgebreider dan Google Data Studio. Hierdoor is het ook iets minder gebruiksvriendelijk dan Google Data Studio. Voor iemand die net start met dashboards is Google Data Studio waarschijnlijk een betere keuze. Vliegende start met templatesJe kunt zelf vanaf scratch je eigen dashboards bouwen, maar makkelijker is om te starten met een template. In Google Data Studio vind je standaard een aantal templates, maar je er ook één aanschaffen via een website. Bijvoorbeeld via defellow.nl. Het voordeel van een template is dat je ervan kunt leren hoe anderen hun dashboards hebben gemaakt. Tot slotDankzij dashboards kunnen we data visualiseren en betekenis geven. Omdat marketeers zoveel bezig zijn met data is het voor hun de ultieme manier om beter inzicht te krijgen in bijvoorbeeld de klantreis, maar ook in bijvoorbeeld KPI’s. |