SEO Strategy
Image default
Zakelijke dienstverlening

Wat is SEO en hoe begin je ermee?

Wat is SEO en hoe begin je ermee?

Voor SEO hebben we deze inleiding. SEO staat voor Search Engine Optimization of in het Nederlands zoekmachine optimalisatie. Het is marketingtechniek die je voor de lange termijn kunt gebruiken. Je gaat er namelijk voor zorgen dat je hoger in Google komt te staan tussen de organische resultaten. Ongeveer 94% van de mensen doet een zoekopdracht via Google en kijkt niet verder als de eerste 5 pagina’s. Het is dus belangrijk dat je zo hoog mogelijk komt te staan, want 60% daarvan gaat niet eens verder kijken als pagina 1. Ze gaan er dan namelijk vanuit dat een bedrijf die hoog aangeschreven staat betrouwbaar is. Reputatie is een van de belangrijkste sleutels tot een succesvolle onderneming.

Naast de content zijn er nog 2 belangrijke factoren meer waar je rekening mee moet houden. Dat is namelijk de techniek achter de website. Dit wordt vaak door een ervaren webdesigner opgepakt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een goede meta titel en omschrijving, maar daarnaast ook ALT tags voor de afbeeldingen. Hierdoor val je niet alleen op tussen de resultaten, maar ook door Google Afbeeldingen. Als laatste is linkbuilding ook een belangrijke sleutel tot succes. Het belangrijk hieraan is dat je links gebruikt met een hoge autoriteit en een goede reputatie.

De technische kant van een website of webshop

Bij de technische kant van een website komen ook verschillende SEO trucjes kijken. Zo is het belangrijk dat er een duidelijke structuur op de website is. Google en andere zoekmachines gaan ervan uit dat een klant binnen 2 klikken bij het juiste product moet kunnen uitkomen. Is dit niet mogelijk, dan gaan ze je een stuk lager ranken. Vandaag de dag is het ook belangrijk om een snelle website te hebben. Het is vaak mogelijk om de laadtijd onder de 3 seconden te krijgen. Duurt het langer dan haakt de klant in 70% van de gevallen af. De meeste ideale laadtijd is daarom ook 2 seconden en het liefst nog minder. Ook een SSL certificaat is belangrijk. Hiermee laat je zien dat je een geverifieerd bedrijf bent en kun je betrouwbaarheid aan de klanten tonen. Tevens laat je ze ook zien dat ze veilig online bij je kunnen bestellen.

Content creation

Content creation is vooral belangrijk in het proces waarbij klanten daadwerkelijk op je website of webshop komen. Hierbij willen ze kunnen zien wat je verkoopt een plaatje daarvan en een duidelijke omschrijving. Echter hebben we vandaag de dag niet veel tijd en daarom is het ook belangrijk een korte omschrijving te hebben. Dit zorgt namelijk steeds vaker voor snelle verkopen. Ook is het belangrijk dat je goed nadenkt over de woorden die je gebruikt. Een zoekwoord is namelijk heel erg belangrijk. Dit moet je niet alleen in de tekst, maar ook in titels voldoende terug laten komen. 

De klant weet waar het over gaat, maar bovendien maak je het zo ook duidelijker voor de zoekmachine. Bovendien is een goede analyse van een ervaren marketeer hierbij noodzakelijk. Zij hebben de SEO tools in huis om een zoekwoorden onderzoek te doen. Daardoor weet je op welke woorden er gezocht wordt en welke aansluiten bij jouw product. Uiteindelijk moet je daar slim mee omgaan en niet teveel, maar zeker niet te weinig over praten.